Meklēt:

"Perfume"

Iedvesmojoties no Patrika Zīskinda grāmatas "Perfume," Kurts sarakstīja dziesmu "Scentless Apprentice," kura ir iekļauta albumā In Utero.

Kurts bieži intervijās pieminēja šo grāmatu kā vienu no viņa mīļākajām - stāsts par slepkavību un kaislību 18.gadsimta Francijā. Žans Batists Grenuijs īpašo talantu sajust apkārtējās smaržas lieto pasaulē labāko smaržu radīšanai, taču aiz viņa talanta slēpjas kāda nasta. Būdams bārenis viņš jau no bērnu dienām jūtas viens šajā pasaulē un citādāks nekā visi pārējie. Tiecoties pēc saskarsmes, viņš mēģina notvert jaunas sievietes nepārvaramo un gaistošo smaržu, arvien dziļāk iegrimstot sarežģītajā smaržu radīšanas zinātnē. Taču apsēstība ar savu mākslu, neprātīgā dzīšanās pēc ideālās, pasaulē spēcīgākās smaržas kļūst nāvējoša.

Patriks Zīskinds grāmatā, runājot par astoņpadsmitā gadsimta pilsētu, raksta, ka “pilsētās valdīja mūsdienu cilvēkam neiedomājama smaka. Ielas smirdēja pēc mēsliem, pagalmi - pēc urīna, kāpņu telpas - pēc puvuša koka un žurku sūdiem, guļamistabas - pēc nospeķotiem palagiem un mitriem pēļiem, un šķebinoši saldas naktspodu dvakas. Cilvēki smirdēja pēc sviedriem un nemazgātām drēbēm; mutes - pēc iebojātiem zobiem, kuņģi - pēc sīpolu sulas, un ne gluži svaigas miesas odas pēc veca siera un saskābušiem piena un audzējiem. Smirdēja viss.”

Balstoties uz grāmatas motīviem, 2006. gadā tika uzfilmēta filma "Perfume: The Story of a Murderer," kuras budžets sastāvēja no 60 miljoniem ASV dolāru. 1985. gadā sarakstītā Patrika Zīskinda grāmata ilgu laiku tika uzskatīta par neiespējamu materiālu kinematogrāfam, jo smarža tik audiovizuālam mēdijam kā kino pakļaujas visgrūtāk, jo īpaši tādēļ, ka Zīskinda romānā parfīms ieņem teju patstāvīga tēla, idejas un slima prāta nosprausta mērķa lomu, tā ir šī darba kodols un būtība.

Bestsellera pārnešanai uz ekrāna traucēja  apstāklis, ka tā autors ilgi atteicās pārdot romāna adaptācijas tiesības, līdz tās 2001. gadā izkaroja vācu producents Bernds Eihingers. Bet smaku un smaržu pasauli pārvērst krāšņās, teju ožas maņām uztveramās vizuālās «dzīrēs» izdevās vienam no pazīstamākajiem vidējās paaudzes vācu režisoriem - dinamisku trilleru meistaram - Tomam Tikveram, kas starptautisku uzmanību 1998. gadā ieguva ar savu stilīgo, kinētisko laika un telpas spēli «Skrien, Lola, skrien», un kurš sākotnēji palīdzēja Eihingeram  un Endrjū Bērkinam  «Parfīma» scenārija tapšanā. Režisors jau iepriekš pierādījis savu spēju uz ekrāna sapludināt maģiskā reālisma netveramās robežas un ticis galā ar metafizisku materiālu savos iepriekšējos darbos "Deadly Maria"(1993) un "Heaven" (2002). "Parfīms," kurš viegli varēja pārtapt "Ariel" un "Soupline" reklāmu smaržu klišeju savārstījumā, Tikvera rokās kļūst par baisu un mistisku ceļojumu ne tikai smaržu pasaulē, bet arī cilvēka apziņas tumšajos nostūros, kur pirmajos dzīves gados uzkrātā pieredze nereti kļūst par mūža lāstu.

PS: grāmata ir pieeja latviešu valodā.

0 comments: